sunnuntai 17. tammikuuta 2016

Vaihdossa Portugalissa




Olen Sara ja olin vaihdossa Faron yliopistossa Portugalissa syyslukukauden. Minulle oli heti selvää, että haluan tehdä ulkomaan harjoittelun Portugalissa, sillä halusin päästä maahan missä voin käyttää portugalia. Alunperin olin menossa tekemään  sinne työharjoittelua, mutta sain kuulla, että heillä olisi tarjottavana harjoittelupaikkaa vasta kevääksi. Onnekseni sain kuitenkin kuulla, että minun on myös mahdollisuus mennä tekemään opiskelijavaihto harjoittelun sijaan. Nyt olen enemmän kuin tyytyväinen, että olin juuri opiskelemassa siellä. 


Olá!

Ennen lähtöäni paikallinen opiskelija, joka hoiti Erasmus-opiskeljoiden asioita, liitti minut vaihto-opiskelijoiden yhteiseen Facebook-ryhmään. Sen kautta tutustuin saksalaiseen tyttöön, josta tuli myöhemmin myös kämppikseni Portugalissa. Tämän sivun kautta sain myös paljon erilaista tietoa vaihtoon liittyen. Minusta oli hyvin jännittävää lähteä yksin maahan, jossa en ollut koskaan ollut ja erityisesti mennä opiskelemaan vieraalla kielellä. Onneksi minulla oli vain kolme kurssia suoritettavana, mutta silti mietin miten tulen selviytymään niistä portugaliksi.

Portugaliin oli tullut yli 100 vahto-opiskelijaa eri maista ja sain hyvin nopeasti kavereita, mikä auttoi myös kotiutumisessa. Moni heistä ei puhunut ollenkaan portugalin kieltä ja monilla kursseilla olikin mahdollisuus suorittaa tehtävät englanniksi. Tämä helpotti myös minua, sillä pystyin suorittamaan muun muassa vaikeimmat kirjoitustehtävät englanniksi. Pyrin silti käyttämään mahdollisimman paljon portugalia, sillä varsinkin opettajat arvostivat sitä hyvin paljon. Olin yllättynyt kuinka hyvin Portugalissa ihmiset osaavat englantia, sillä luulin heidän kielitaitonsa olevan suunnilleen samaa tasoa kuin Espanjassa, missä ihmiset tuntuvat osaavan englantia vain hyvin vähän.




Faron yliopistolla on kaksi eri kampusta, jotka ovat nimeltään Penha ja Gampelas. Itse opiskelin Penhan kampuksessa. Minun kaikki kolme kurssia olivat saman ryhmän kanssa, joten oli helppo päästä tutustumaan myös paikallisiin opiskelijoihin paremmin. Jokaisella kurssillani oli myös pari muuta vaihtopiskelijaa. Opiskelu oli hieman erilaista kuin Suomessa. Luokkahuoneet olivat paljon pienempiä ja opiskelijoita oli vähemmän. Tunneilla opiskeljat osallistuvat aktiivisesti keskusteluihin ja vaikutti siltä, että opiskelijoiden ja opettajan suhde oli paljon tuttavallisempi kuin mitä olen Suomessa tottunut. Erona huomasin myös sen, että Portugalissa ei tuntien aikana saanut käyttää puhelimia tai syödä omia eväitä. Opettajat tekivät myös paljon mustiinpanoja taululle ja käyttivät hyvin vähän elektroniikkaa opetuksessa.

Portugalissa ihmiset ovat hyvin ystävällisiä, vieraanvaraisia ja aina valmiita auttamaan. Oli helppo sopeutua tällaiseen kulttuuriin ja tulla osaksi sitä. Koska Portugaliin oli tullut monesta eri maasta opiskelijoita, pääsin myös tutustumaan moneen eri kulttuurin ja heidän tapoihinsa ja näin opin myös ymmärtämään kulttuurillisia eroja. Vaihto Portugalissa oli hyvin rikastuttava kokemus ja voisin suositella sitä kaikille. Tunsin saavani paljon itseluottamusta, rohkeutta, kielitaitoni kehittyi sekä sain paljon uusia ystäviä.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.