1 Oppituntien aikainen kommunikointi
Diakonissestiftelsenissä Fredriksbergissä,
Kööpenhaminassa, oppitunnit perustuvat eri teorioiden käsittelyyn ja aiheesta
keskusteluun. Oppituntien aiheista on aineistoa jokaista tuntia varten erikseen
oppimisalustalla runsaasti, ja siihen on tutustuttava ennen tunnin alkua. Mahdollisuus tutustua aineistoon etukäteen antaa
mahdollisuuden käsitellä ja omaksua tekstin antamaa tietoa ja esittää
kysymyksiä tunnilla. Orientoituminen aiheeseen on mielestäni tärkeää
opiskelussa. Monimuoto-opiskelijana tämä tapa olisi Diakissa
suotavaa. Diakissa on annettuna koko kurssin aineisto samassa paikassa
oppimisalustalla, jolloin tunteihin ei pysty valmistautumaan tutustumalla ko.
tuntien aineistoon etukäteen.
2 Kollegoiden osaamiseen luottaminen
Harjoittelupaikassani, kuntoutuskeskuksessa
toimii sairaanhoitajia, lähihoitajia ja apulaisia hoitotyössä. Työpaikan
kulttuuriin kuului se, että eri hoitotyöntekijät luottivat muiden
hoitotyöntekijöiden arviointiin asiakkaan tilasta ja hoidon tarpeesta sekä
reagoivat kaikkiin huomioihin. Sairaanhoitaja on vastuullisena
hoitotyöntekijänä. Suomessa harjoittelussa aiemmin ollessani
hoitotyöntekijät kyseenalaistavat toisen hoitotyöntekijän arvion ja tekevät
arvion itse. Sairaanhoitajat eivät välttämättä reagoi aina muun
hoitohenkilökunnan esittämiin asiakkaan tilan muutoksista tai hoidon tarpeesta.Hoitotyön tehostamisessa kollegan arvioinnin
luottamisessa on iso merkitys.
3 Kokonaisvaltaisen hoidon jatkuva arviointi
Kuntoutuskeskuksessa on viikoittaiset
moniammatillisen hoitoryhmän kokoukset. Asiakkaita hoidettiin
kokonaisvaltaisesti koko ajan päivittäin. Hoitosuunnitelmaa muutettiin
aktiivisesti ja moniammatillisen hoitoryhmän jäsenet kommunikoivat muun
hoitohenkilöstön kanssa päivittäin, suullisesti ja kirjallisesti. Alkuperäinen
hoitosuunnitelma oli muutosten pohjana. Tiedonvaihto ja kommunikointi olivat
sujuvaa keskustelua ja muutokset kirjattiin heti. Muutosten kirjaaja sovittiin
keskustelu yhteydessä.
4 Kriisitilanteen tunnistaminen ja siihen suhtautuminen elämänmuutostilanteessa
Omaan oppimiseeni liittyen, asiakkaan tulevan ja
ennakoidun mahdollisen elämänmuutoksen aiheuttaman kriisin merkkien
havainnointi ja tunnistaminen sekä kriisin vaiheiden tunnistaminen, kriisin
aikainen tukeminen ja ohjaaminen sekä sairaanhoitajana omien tavoitteiden
evaluointi kokonaisvaltaisen hoidon toteutumiseksi asiakaslähtöisesti, oli
ammatillisesti kasvattavaa. Asiakkaan itsemääräämisoikeus ja sairaanhoitajan
arvio hoidon tarpeesta voivat olla ristiriidassa keskenään. Asiakasta on
kuultava ja hänen toiveitaan noudatettava. Sairaanhoitajan ohjauksen ja
tukemisen taito elämänmuutostilanteessa ei ole helppoa kun asiakas kokee
henkilökohtaista kriisiä ehdotetusta ja mahdollisesti tulevasta elämänmuutostilanteesta.
Harjoittelun ohjaajan kanssa kävimme läpi
asiakkaan kanssa tapahtuneita eri tilanteita ja havainnoimme asiakkaan
psyykkisiä, fyysisiä, henkisiä ja sosiaalisia voimavaroja sekä hänen
käyttäytymistään ja sen muutoksia. Ohjaaja antoi ekstrana iltalukemiseksi
kriisien käsittelyaineistoa sekä hoitotieteiden julkaisuja aiheesta. Monia
oivalluksia tuli jatkuvan opiskelun avulla. Asiat käytiin läpi seuraavana
päivänä ja keskusteltiin niiden pohjalta asiakkaan kriisin tilasta (miltä se
meistä vaikutti) sekä mihin voimavaroja tulisi kohdentaa.
Ammatillista kasvua koin erityisesti
kriisitilanteessa olevan ihmisen kohtaamisesta, kriisissä tukemisessa sekä
potilasohjauksesta kriisin aikana. Asiakkaan mieliala vaihteli paljon, eikä
suunniteltuja asioita voinut esittää suunnitellussa aikataulussa. Asiakkaan
ollessa kriisissä hänen henkiset voimavaransa, mielialansa sekä kokemansa
ahdistus on pistettävä etualalle ja annettava aikaa käsitellä kriisiä omaan
tahtiinsa ja tukea kriisin käsittelyssä.Potilasohjauksessa asiakkaan voimavarojen
ohjaaminen omasta itsestään huolta pitäväksi sekä lohduttomuuden tunteen
ohjaaminen/yrittäminen/muuttaminen toivon tunteeksi, oli myös ammatillisesti
kasvattavaa ja ajatuksia herättävää.
Asiakkaan omaiset on otettava huomioon kriisitilanteessa. Tähän en pystynyt osallistumaan (omaiset puhuivat tanskaa, minä en). Asiakkaan henkilökohtaisen omaisuuden ja hänen kotinsa ovat asioita, joita pitää erityisesti kunnioittaa. Kriisiä saattaa syventää se, että asiakas kokee että hänen omaisuuttaan käsitellään varomattomasti tai alentavasti tai hänen kodissaan käy vieraita ihmisiä tai siellä tehdään muutoksia, joita asiakas ei itse halua.Kollegoiden osaamiseen luottaminen ja kokonaisvaltaisen hoidon jatkuva arviointi ovat asioita, jotka haluaisin tuoda suomalaiseen hoitotyökulttuuriin. Omassa hoitotyössäni tulen niitä toteuttamaan ja toimimaan esimerkillisesti niiden käyttöönoton yleistämiseksi.
Mielestäni näillä käytännöillä saavutetaan hoitotyön kustannustehokkuutta sekä keskitytään asiakas/potilaskeskeisen hoitotyöhön. Molempiin voidaan vaikuttaa positiivisesti lisäämättä kustannuksia tai hoitajien työmäärää. Pitkässä juoksussa kustannukset todennäköisesti vähenevät asenteiden muuttuessa kollegoiden osaamiseen luottamisessa. Kokonaisvaltaisen hoidon jatkuvan arvioinnin oleminen osana jokapäiväistä työarkea voidaan voimistaa muuttamalla hoitajien asenteita tähän suuntaan sekä ohjaamalla aktiiviseen asiakas/potilaslähtöiseen hoitoon.
Asiakkaan omaiset on otettava huomioon kriisitilanteessa. Tähän en pystynyt osallistumaan (omaiset puhuivat tanskaa, minä en). Asiakkaan henkilökohtaisen omaisuuden ja hänen kotinsa ovat asioita, joita pitää erityisesti kunnioittaa. Kriisiä saattaa syventää se, että asiakas kokee että hänen omaisuuttaan käsitellään varomattomasti tai alentavasti tai hänen kodissaan käy vieraita ihmisiä tai siellä tehdään muutoksia, joita asiakas ei itse halua.Kollegoiden osaamiseen luottaminen ja kokonaisvaltaisen hoidon jatkuva arviointi ovat asioita, jotka haluaisin tuoda suomalaiseen hoitotyökulttuuriin. Omassa hoitotyössäni tulen niitä toteuttamaan ja toimimaan esimerkillisesti niiden käyttöönoton yleistämiseksi.
Mielestäni näillä käytännöillä saavutetaan hoitotyön kustannustehokkuutta sekä keskitytään asiakas/potilaskeskeisen hoitotyöhön. Molempiin voidaan vaikuttaa positiivisesti lisäämättä kustannuksia tai hoitajien työmäärää. Pitkässä juoksussa kustannukset todennäköisesti vähenevät asenteiden muuttuessa kollegoiden osaamiseen luottamisessa. Kokonaisvaltaisen hoidon jatkuvan arvioinnin oleminen osana jokapäiväistä työarkea voidaan voimistaa muuttamalla hoitajien asenteita tähän suuntaan sekä ohjaamalla aktiiviseen asiakas/potilaslähtöiseen hoitoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.