keskiviikko 15. maaliskuuta 2017

Harjoittelu Costa Blancan Skandinaavisessa koulussa talvella 2016-2017

Suoritin sosionomikoulutuksen syventävän harjoittelujakson (lto-kelpoisuus) Skandinaavisessa koulussa Torreviejassa. Harjoittelun kesto oli 14 viikkoa ja sijoittui vuodenvaihteen molemmin puolin. Skandinaavinen koulu valikoitui harjoittelupaikakseni lto-kelpoisuutta ajatellen sopivimmaksi sekä myös kielen vuoksi. Koin, että kielitaitoni ei ollut riittävä esim. englannin kielellä työskentelyyn. Torrevieja oli myös alueena jo ennestään hiukan tuttu lomamatkoilta.  Koska mukaan oli lähdössä koko perheeni, lasten koulunkäyntiä ajatellen skandinaavinen koulu vaikutti parhaalta vaihtoehdolta.

Nimensä mukaisesti skandinaavisessa koulussa on oppilaita sekä opetusta sekä ruotsalaisille, suomalaisille että norjalaisille oppilaille. Opetusta annetaan 1-6- vuosiluokilla sekä esiopetusta 6-vuotiaille. Yläluokkalaisille on mahdollisuus opiskella etänä opettajan valvonnassa. Vuosiluokat jaetaan hiukan vaihdellen oppilasmäärän mukaan, pääsääntöisesti kuitenkin 1-3-luokkaan ja 4-6-luokkaan. Koulun oppilasmäärä vaihtelee n. 70-80 välillä. Koulun yhteydessä toimii myös suomalais-ruotsalainen päiväkoti, jossa työskentelee sekä suomen- että ruotsinkielinen opettaja, lapsia ryhmässä on n. 15.

Harjoittelu oli erittäin antoisa ja mielenkiintoinen kokemus. Työskentelin pääsääntöisesti 1-3-luokassa, mutta tutustuin myös päiväkodin sekä 4-6-luokkalaisten toimintaan. Sain myös osallistua mm. koko koulun yhteisiin projekteihin kuten Lucian-päivän ohjelmaan sekä joulujuhlaan. Sain hyödyntää aikaisempaa musiikkipedagogin koulutustani monipuolisesti. Ilmapiiri koulussa oli avoin ja rento, uudet ihmiset otettiin vastaan todella lämpimästi. Harjoittelunohjaajani tuki kaikissa tilanteissa ja hänen kanssaan pystyin käymään läpi erilaisia tilanteita ja mieltä askarruttavia kysymyksiä.
Vaikka virallisesti harjoitteluni olikin varhaiskasvatuksen ja lastentarhanopettajakelpoisuuteen painottuvaa ja näin ollen päiväkoti-ikäisten kanssa tehtävä työ olisi ollut painopisteenä, koen että itselleni antoisinta oli työskennellä alkuopetuksen puolella. Skandinaavisen koulun päiväkotitoiminta on hyvin erilaista kuin Suomessa, varsinainen pedagoginen puoli näyttäytyy toissijaisena sosiaalisen ja liikunnallisen puolen korostuessa. Päiväkotiryhmän toiminta tapahtui pääsääntöisesti ulkona rytmittyen vapaan leikin ympärille. Koska itselläni on aikaisempaa taustaa lapsiryhmien ohjaamisesta, koin että työskentely alaluokkien parissa on antoisampaa ja motivoivampaa.

Koen, että sosionomikoulutusta vastaavaa työtä tapahtui eniten lapsia havainnoidessa ja lapsiryhmää ohjatessa. Reflektointia ohjaavan opettajan kanssa tapahtui päivittäin, sain vastuuta työskentelystä ja koin tulleeni hyvin kuulluksi. Uskallukseni astua uuteen työyhteisöön ja -ympäristöön kasvoi, sain myös paljon itsevarmuutta ja vahvuutta työskentelyyn lasten kanssa. Mielestäni Skandinaavinen koulu sopii harjoittelukohteeksi aikuisopiskelijalle, jolla on kokemusta lapsiryhmän ohjaamisesta sekä rohkeutta myös omatoimiseen työskentelyyn.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.