Suoritin
sosionomikoulutuksen syventävän harjoittelujakson (lto-kelpoisuus)
Skandinaavisessa koulussa Torreviejassa. Harjoittelun kesto oli 14 viikkoa ja
sijoittui vuodenvaihteen molemmin puolin. Skandinaavinen koulu valikoitui
harjoittelupaikakseni lto-kelpoisuutta ajatellen sopivimmaksi sekä myös kielen
vuoksi. Koin, että kielitaitoni ei ollut riittävä esim. englannin kielellä
työskentelyyn. Torrevieja oli myös alueena jo ennestään hiukan tuttu
lomamatkoilta. Koska mukaan oli lähdössä
koko perheeni, lasten koulunkäyntiä ajatellen skandinaavinen koulu vaikutti
parhaalta vaihtoehdolta.
Nimensä mukaisesti
skandinaavisessa koulussa on oppilaita sekä opetusta sekä ruotsalaisille,
suomalaisille että norjalaisille oppilaille. Opetusta annetaan 1-6-
vuosiluokilla sekä esiopetusta 6-vuotiaille. Yläluokkalaisille on mahdollisuus
opiskella etänä opettajan valvonnassa. Vuosiluokat jaetaan hiukan vaihdellen
oppilasmäärän mukaan, pääsääntöisesti kuitenkin 1-3-luokkaan ja 4-6-luokkaan.
Koulun oppilasmäärä vaihtelee n. 70-80 välillä. Koulun yhteydessä toimii myös
suomalais-ruotsalainen päiväkoti, jossa työskentelee sekä suomen- että
ruotsinkielinen opettaja, lapsia ryhmässä on n. 15.
Harjoittelu oli erittäin
antoisa ja mielenkiintoinen kokemus. Työskentelin pääsääntöisesti 1-3-luokassa,
mutta tutustuin myös päiväkodin sekä 4-6-luokkalaisten toimintaan. Sain myös
osallistua mm. koko koulun yhteisiin projekteihin kuten Lucian-päivän ohjelmaan
sekä joulujuhlaan. Sain hyödyntää aikaisempaa musiikkipedagogin koulutustani
monipuolisesti. Ilmapiiri koulussa oli avoin ja rento, uudet ihmiset otettiin
vastaan todella lämpimästi. Harjoittelunohjaajani tuki kaikissa tilanteissa ja hänen
kanssaan pystyin käymään läpi erilaisia tilanteita ja mieltä askarruttavia
kysymyksiä.
Vaikka virallisesti
harjoitteluni olikin varhaiskasvatuksen ja lastentarhanopettajakelpoisuuteen
painottuvaa ja näin ollen päiväkoti-ikäisten kanssa tehtävä työ olisi ollut
painopisteenä, koen että itselleni antoisinta oli työskennellä alkuopetuksen
puolella. Skandinaavisen koulun päiväkotitoiminta on hyvin erilaista kuin
Suomessa, varsinainen pedagoginen puoli näyttäytyy toissijaisena sosiaalisen ja
liikunnallisen puolen korostuessa. Päiväkotiryhmän toiminta tapahtui
pääsääntöisesti ulkona rytmittyen vapaan leikin ympärille. Koska itselläni on
aikaisempaa taustaa lapsiryhmien ohjaamisesta, koin että työskentely
alaluokkien parissa on antoisampaa ja motivoivampaa.
Koen, että sosionomikoulutusta vastaavaa työtä tapahtui eniten lapsia havainnoidessa ja lapsiryhmää ohjatessa. Reflektointia ohjaavan opettajan kanssa tapahtui päivittäin, sain vastuuta työskentelystä ja koin tulleeni hyvin kuulluksi. Uskallukseni astua uuteen työyhteisöön ja -ympäristöön kasvoi, sain myös paljon itsevarmuutta ja vahvuutta työskentelyyn lasten kanssa. Mielestäni Skandinaavinen koulu sopii harjoittelukohteeksi aikuisopiskelijalle, jolla on kokemusta lapsiryhmän ohjaamisesta sekä rohkeutta myös omatoimiseen työskentelyyn.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.